Upozornění: Tento příspěvek je starý a pochází ještě z původního webu mládeže. Většina obrázků a odkazů pravděpodobně už nebude fungovat.
časopis pro mládež Bratrstvo
Adre­sa redak­ce a admi­nis­tra­ce:
Jung­man­no­va 9, 111 21 Pra­ha 1, e‑mail: bratrstvo@e‑cirkev.cz
e‑mail: bratrstvo@e‑cirkev.cz
Tel: 224 999 273

Časo­pis vytvá­ří dob­ro­vol­ní­ci (pře­váž­ně vyso­ko­ško­lá­ci). Při redakč­ní prá­ci se učí pozor­ně číst, dis­ku­to­vat, psát člán­ky, dívat se na věci z roz­díl­ných úhlů pohle­du, a mno­ho jiné­ho.
Pokud máte chuť při­u­čit se této prá­ci, může­te se při­po­jit k redakč­ní­mu kru­hu. Piš­te na: bratrstvo(a)e‑cirkev.cz.

Redakč­ní kruh řídí Marie Med­ko­vá. Gra­fic­ká úpra­va Oldřich Fikejs, tech­nic­ká redak­ce Jit­ka Čecho­vá.
Tech­nic­ky a finanč­ně zajiš­ťu­je Ústřed­ní cír­kev­ní kan­ce­lář Čes­kob­ra­tr­ské církve evan­ge­lic­ké.

strán­ky: http://bratrstvo.evangnet.cz

 

z his­to­rie

Šťast­né mlá­dí
Časo­pis mla­dé evan­ge­lic­ké gene­ra­ce (15. led­na 1919)

Při pta­ní se na minu­lost církve poslou­ží vel­mi dob­ře časo­pi­sy, kte­ré v ní vychá­ze­ly. A neby­lo jich málo, ba nao­pak: jejich množ­ství je fas­ci­nu­jí­cí – Refor­mo­va­né lis­ty, Hus, Kalich, Čes­ko­mo­rav­ská Jed­no­ta, Kost­nic­ké jis­kry, Čes­kob­ra­tr­ské hla­sy, Čes­ká rodi­na, Pří­tel dítek, Čes­ký evan­ge­lík, Evan­ge­lic­ký cír­kev­ník, Život, Husův odkaz ad. Vydá­va­ly je růz­né spol­ky, sdru­že­ní i jed­not­liv­ci. Samo­zřej­mě nelze je brát jako pra­men o živo­tě ČCE nekri­tic­ky. I pokud nemů­že být řeč o vněj­ší cen­zu­ře, svou roli jis­tě sehrá­la auto­cen­zu­ra pří­sluš­ných redakč­ních rad. Při dneš­ním čte­ní nám občas cuk­ne kou­tek nevhod­ným iro­nic­kým úsměš­kem. A tro­chu sto­jím v poku­še­ní člá­nek posklá­dat jen z citá­tů.

Vyda­va­tel

V květ­nu roku 1918 došlo ke spo­je­ní kon­fes­ně roz­dě­le­ných evan­ge­lic­kých mlá­dež­nic­kých orga­ni­za­cí a vzni­kl tak Čes­ký ústřed­ní svaz křes­ťan­ských spol­kův a sdru­že­ní mlá­de­že, kte­rý začal po vál­ce inten­ziv­ně
spo­lu­pra­co­vat s ame­ric­kou YMCA. Ta také v počát­cích pod­po­ři­la jeho čin­nost finanč­ně. (Do čes­ké­ho pově­do­mí se YMCA dosta­la nej­pr­ve hlav­ně soci­ál­ním půso­be­ním na bojiš­tích vál­ky a dodáv­ka­mi
potra­vi­no­vé pomoci.)Na sklon­ku roku 1918 se Výbor Čes­ké­ho ústřed­ní­ho sva­zu roz­ho­dl vydá­vat pro evan­ge­lic­ké mlá­dež­ní­ky a jed­not­li­vá sdru­že­ní vlast­ní časo­pis, a redi­go­vá­ní svě­řil teh­dy čty­ři­a­pa­de­sá­ti­le­té­mu tře­be­cho­vic­ké­mu fará­ři Jose­fu Čap­ko­vi (1865–1962). Ten si za své spo­lu­pra­cov­ní­ky vybral budou­cí­ho pro­fe­so­ra prak­tic­ké teo­lo­gie a sekre­tá­ře Sva­zu neděl­ních škol (uče­ní neděl­ní ško­ly bylo jed­nou z význam­ných nápl­ní čin­nos­ti kaž­dé­ho míst­ní­ho sdru­že­ní) Adol­fa
Novot­né­ho (1891–1968) a vyško­le­né­ho misij­ní­ho pra­cov­ní­ka Fran­tiš­ka Nová­ka (1885–1955).

Podo­ba

Šťast­né mlá­dí – časo­pis mla­dé evan­ge­lic­ké gene­ra­ce
vychá­zel v roz­sa­hu 12 stran jede­náct­krát do roka. Pro prv­ní rok bylo před­plat­né sta­no­ve­no na 3,50 K roč­ně. Časo­pis však skon­čil hos­po­da­ře­ní se schod­kem a v násle­du­jí­cím roce muse­lo být před­plat­né
sta­no­ve­no na 5 K. V prv­ních letech nena­lez­ne­me žád­né ilu­stra­ce a tepr­ve v dru­hé polo­vi­ně dva­cá­tých let se sem tam obje­vi­la fotografie.Nějaký čas také nepo­chyb­ně trva­lo, než byla ustá­le­na náplň časo­pi­su a než došlo ke kon­sti­tu­o­vá­ní pra­vi­del­ných rubrik. Obvykle byla na prv­ní stra­ně otiš­tě­na něja­ká výzva (někdy moti­vo­va­ná bib­lic­kým ver­šem), násle­do­va­ly tři nebo čty­ři krat­ší úva­hy (Naše cíle, Moud­rost, Masa­ryk mlá­de­ži, Mlá­dež a svo­bo­da apod.), posled­ní strán­ky byly vyhra­ze­ny Zprá­vám – nej­čas­tě­ji se jed­na­lo o refe­rá­ty
z jed­not­li­vých sdru­že­ní: „Zprá­vy ze spol­ků a sdru­že­ní buď­tež jadr­ně struč­né, nabá­da­vé a pří­klad­né…“, pří­pad­ně z ústřed­ní­ho výbo­ru a evan­ge­lic­ké spo­leč­nos­ti. Úpl­ně na závěr byly umís­tě­ny rubri­ky Lite­ra­tu­ra (krát­ké infor­ma­ce o prá­vě vyšlých kni­hách) a Listár­na redakce.Naprostá vět­ši­na člán­ků byla ozna­če­na pou­ze znač­kou či ini­ci­á­la­mi.

Obsah

Vel­ký pro­stor i v tom­to časo­pi­se byl věno­ván his­to­ric­kým
téma­tům, výchov­ným člán­kům, pře­kla­dům, citá­tům (křes­ťan­ské pří­běhy), nau­če­ním a křes­ťan­ské poezii. Zce­la zře­tel­ně v prv­ních letech byla vel­mi důle­ži­tým téma­tem prá­vě ode­zně­lá vál­ka: morál­ní pro­blémy jí způ­so­be­né, její hrdi­no­vé i obě­ti, vzpo­mín­ky na ni a pře­de­vším násled­ky a nasta­lé změ­ny. Důraz na výchov­né nabá­dá­ní, zbož­nost a pří­kla­dy byl zřej­mý. Čas­to byl cito­ván Komen­ský a Masa­ryk.

„Výbor sva­zu pozdra­vu­je všec­ku evan­ge­lic­kou mlá­dež v čes­ko­slo­ven­ské repub­li­ce a vybí­zí ji k sou­čin­né prá­ci pro budouc­nost naší církve i naše­ho náro­da. Kaž­dá doba má své zvlášt­ní úko­ly a poslá­ní. Tak jako kdy­si stu­dent­stvo a mlá­dež evan­ge­lic­ká byla jata myš­len­kou při­nés­ti evan­ge­li­um Kris­to­vo celé­mu svě­tu ješ­tě v tom­to sto­le­tí, tak my dnes máme zvlášt­ní myšlén­ky o úko­lech a povin­nos­tech naší evang. mlá­de­že, jež nám sám Hos­po­din vklá­dá do srd­ce. Tou­ží­me po krás­né církvi Pána Ježí­še ve svo­bod­ném čes­ko­slo­ven­ském stá­tě. To je náš cíl, o jehož usku­teč­ně­ní pra­co­va­ti chce­me.“

Téma­tem bylo napří­klad i kou­ře­ní: „Ovšem že bib­le výslov­ně nemlu­ví pro­ti kou­ře­ní, ale pře­ce je (při nejmen­ším) neschva­lu­je, jak uvi­dí­me. I to také při­pouš­tím, že ten, kdo kou­ří, může být dob­rým křes­ťa­nem, snad lep­ším, než neku­řák, ale pře­ce…“

Změ­na jmé­na: Bra­trstvo

Do tře­tí­ho roč­ní­ku své exis­ten­ce (1921) vstou­pil časo­pis s novým jmé­nem a před­plat­ným 8 Kč:„…časo­pis zůstá­vá v době tis­ko­vé dra­ho­ty a lik­na­vos­tí odbě­ra­te­lů dítě­tem mno­hých nesná­zí a sta­ros­tí… nedo­sáh­li jsme toho, čeho jsme měli dosáh­nout… nedo­sta­tek peněz zabrá­nil zájez­du br. před­se­dy do Žene­vy ke schůzi svět. výboru…“„Nové jmé­no vyja­dřu­je lépe, než posa­vad­ní, náš pro­gram a cíl. Nejen šťast­ným býti, ale také jiné bla­ži­ti, jest úkol člo­vě­ka. Úko­lem „Bra­trstva“ bude, vés­ti naši mlá­dež čes­kob­ra­tr­skou k tomu, aby vyrůs­ta­la
po pří­kla­dě našich vel­kých otců v bra­trstvo, kde jsou všich­ni jed­no srd­ce a jed­na duše, kde inte­li­gent i děl­ník, boha­tý i chudý, mlá­de­nec i pan­na navzá­jem
v lás­ce radost­ně si pomá­ha­jí a slou­ží, neboť bra­trstvo
nemů­že být bez lás­ky… A bude-li naše mlá­dež oprav­do­vým bra­trstvem, bude při­ta­ho­va­ti ostat­ní mlá­dež naše­ho náro­da slo­vem i pří­kla­dem, aby i ona, tře­bas roz­vrstve­na v růz­né tří­dy, přec tvo­ři­la jed­no tělo, kde úd údu slou­ží… Kdo sou­hla­sí­te s naším pro­gra­mem, ode­bí­rej­te, čtě­te, roz­ši­řuj­te náš list a dle sil svých a schop­nos­tí spo­lu­pra­cuj­te s námi! Děku­je­me všem spo­lu­pra­cov­ní­kům posa­vad­ním za nezišt­nou pomoc jejich a pro­sí­me za dal­ší. Vítá­ni jsou noví při­spě­va­te­lé i z kru­hu mlá­de­že, aby list náš nebyl jen lis­tem pro mlá­dež, ale ale­spoň čás­teč­ně mlá­de­že samé.“

S novým jmé­nem při­by­ly i nové rubri­ky: Pra­cov­ní rád­ce (nápa­dy pro čin­nost sdru­že­ní mlá­de­že), S roz­hled­ny (zprá­vy o křes­ťan­ské mlá­de­ži ve svě­tě) a Oříš­ky (luš­těn­ky apod.)Je na jiných, aby posou­di­li, nekla­de­me-li si dnes nao­pak moc malé cíle, kla­de­me-li si vůbec jaké.

Naposledy upravil/a Tobiáš Potoček, 16. listopadu 2011.